fredag 21 november 2008

Steven Gerrard hyllas av Thierry Henry

Liverpools lagkapten Steven Gerrard har spelat för Liverpools a-lag i tio års tid nu och en av världens bästa anfallare Thierry Henry hyllar honom för hans insatser.

Hela Intervjun:


Du har spelat mot Steven så många gånger. Finns det något tillfälle som är särskilt speciellt?
Det finns så många. Oavsett när du spelar mot Liverpool, så vet du att du måste försöka få honom ur matchen. Om inte, så är det kört för dig. Han är en mittfältare och ser du på alla viktiga mål som han gjort - ja, jag kan inte komma på en enda anfallare som har gjort så många viktiga mål, ännu mindre en mittfältare. Hur många gånger har han inte slagit till alldeles i slutet? Jag försöker komma på en anfallare idag som gör det - det finns inga. Fundera på det.

Berätta om er vänskap. Hur nära vänner har ni blivit?
Verkligen nära. Jag har spelat mot Liverpool och Stevie G så många gånger och när du uppskattar en spelare så mycket och ser dem varje match så pratar du. Jag har alltid berättat för honom hur mycket jag beundrar honom och han har sagt detsamma till mig. Vi har bytt nummer och hållit kontakten därefter.

Pratar ni fortfarande nu när du är i Barcelona?
Vi har inte pratat på ett litet tag. Jag tror senaste gången var i början av den här säsongen. Jag skickar SMS till honom och han svarar väldigt snabbt.

Stämmer det att ni pratade om att du skulle gå till Liverpool i samband med att du lämnade Arsenal?
Ja, det nämndes men det hade varit svårt för mig att gå till en annan Premier League klubb efter Arsenal. Vi pratade om det, men det var inget som var på gång. Det var bara vi som pratade om vår önskningar.

Kanske du kan komma att återvända till Premier League en dag?
Nej, jag tror inte det. Du skall aldrig säga aldrig här i livet, men just nu känns det inte så.

Hur gärna hade du spelat med honom?
Väldigt, väldigt gärna. Det är normalt - jag skulle vilja ha spelat med några andra spelare också, men han är en inspiration. Han påminner mig om Patrick Viera, han pratar inte för mycket. Han gör bara vad han skall. Han inspirerar Liverpool utan att prata. Jag tycker att det är en skandal att han inte blev utsedd till Europas bäste fotbollsspelare 2005 efter Istanbul. I mina ögon är han en av de bästa genom tiderna.

Hur jämför du dem - Steven och Patrick?
De är olika spelartyper. Patrick var en defensiv mittfältare som även hade förmåga att gå framåt och göra mål. Stevie G är någon som hela tiden är i kontakt med bollen. Han försöker komma med i målprotokollet i varje match. Det är svårt att jämföra dem. Det är som att försöka jämföra Paul Scholes med Roy Keane. De är båda stora spelare, men de utför inte samma saker på planen.

Var rankar du Steven i världsfotbollen?
Jag håller fast vid att han kommer att ses som en av de största mittfältarna genom tiderna när han avslutar sin karriär. Utan tvivel. Han är aldrig rädd att gå in i en närkamp, gör regelbundet mål och gör det som krävs för att hans lag skall vinna. Det är det som fotbollen går ut på. Han är den som gör att den gnistrar om Liverpool.

Vilken är hans största egenskap på planen som du ser det?
Var skall jag börja? Kanske skulle jag säga att om han behöver offra sig, så gör han det. Kolla tillbaka på Istanbul. Han behövde spela högerback och därför gjorde han det. Han är redo att göra allt som krävs och åka till platser som andra spelare inte gör. Jag kan inte hitta ett ord som beskriver Stevie G. Även om han inte spelar på sin högsta nivå, så är han ändå att räkna med.

Det är inte många spelare som spelar för sin lokala klubb i tio års tid, eller hur?
Det händer faktiskt oftare i England än i andra länder. I England vill folk gärna spela för sin lokal klubb och bli en lokal hjälte - den som folket ser upp till. Men det är otroligt vad Stevie har åstadkommit och åstadkommer. Det är inte precis så att han har tagit det lugnt under den här tiden. Han har varit överallt under de senaste tio åren - gjort mål, passat, tacklat och varit hängiven till sin klubb. Ingen kan någonsin ifrågasätta hans hängivenhet till Liverpool. För mig så är han Liverpool.

Intervjun tagen från www.liverpoolfc.tv översatt på www.liverpoolfc.nu

Inga kommentarer: